vrijdag 29 mei 2015

Gebruiksbeheer

Het cluster gebruiksbeheer beschrijft de processen van het BISL model die er voor zorgen dat er een continue en optimale ondersteuning plaatsvindt bij het dagelijks gebruik van de informatievoorziening door eindgebruikers.
De 3 belangrijke onderwerpen voor het gebruik van de informatievoorziening:
  • gebruikers;
  • IT-middelen zoals infrastructuur en geautomatiseerde informatiesystemen/applicaties;
  • Inhoud van het informatiesysteem;
Binnen gebruiksbeheer leiden bovenstaande onderwerpen tot 3 te onderscheiden processen:
  • gebruikersondersteuning
  • beheer bedrijfsinformatie
  • operationele ICT-aansturing
4.1. GEBRUIKERSONDERSTEUNING
Doel:
richt zich op het gebruik van en het functioneren van de informatievoorziening in de dagelijkse praktijk. Concreet: inrichten van aanspreekpunt voor gebruikers en communicatie met gebruikers.
Onderwerpen:
- communicatie van gebruikers naar functioneel beheer (call-beheer; het helpdeskproces)
- pro-actieve communicatie met gebruikers (opleidingen, instructies, nieuwsbrief etc)
Activiteiten:
- call registratie en afhandeling
- gebruikerscommunicatie (pro-actief)
- call-rapportage (opstellen van rapporten over call-afhandeling)
- Twee datastores: gebruikersdata (autorisaties, functieomschr) en Call registratie (alle calls)
Resultaten:
- afgehandelde calls
- communicatie met gebruikersorganisatie (org. geïnformeerd over aanstaande wijzigingen)
- rapportage ten behoeve van sturende processen (uitvoering en resultaten proces, inzicht in gemelde calls)
Relaties:
- ICT-leverancier; technisch beheer geleverd door ICT leverancier
- Overige beheerprocessen binnen BISL (beheer bedrijfsinf. en operationele ICT aansturing)
- Wijzigingenbeheer; call/incident kan aanleiding zijn voor een wijziging
- Sturende processen; contracten/afspraken (contractmanagement), knelpunten oplossen in inf.voorz. (behoeftemanagement), voortgang en inzet (planning en control) en budgetten bestedingen (financieel management)
4.2. BEHEER BEDRIJFSINFORMATIE
Doel:
Verantwoordelijk voor een correcte opzet en inhoud van de gegevens in de informatie-voorziening. Operationele, logische informatie binnen de informatievoorziening.
Onderwerpen:
Bedrijfsinformatie (geautomatiseerd en niet geautomatiseerd)
bedrijfsgegevens van belang voor procesuitvoering
stuurgegevens (paramaters zoals btw-percentages)
Informatiemodel; beheer v/d gebruikte structuur waarin gegevens passen
Activiteiten:
bewaken/controleren (gegevens- integriteit en correctheid)
informeren en rapporteren (managementinformatie)
wijzigen van (stuur)gegevens nav vragen/verandering/wijzigingen/knelpunten. Tevens controle op correcte doorvoering.
Drie datastores:
  • informatievoorziening (inhoudelijke gegevens)
  • systeemparameters (gegevensdefinitie)
  • bedrijfsinformatiemodel
Resultaten:
Informatiemodel; volledig, actueel en bruikbaar geeft inzicht in relevante gegevens.
Gegevens; inhoudelijk juist, aangepaste stuurgegevens, parameters.
Informatieverstrekkingen; ad-hoc en periodieke gegevensverstrekking
Relaties (belangrijkste):
Gebruikersondersteuning; uit calls verzoeken om overzichten, wijzigen van systeemparameters of bedrijfsgegevens.
Transitie; initieert wijzigingen in de bedrijfsgegevens. Aanpassingen in inhoudelijke gegevens of systeemparameters.
Wijzigingsbeheer; controle van gegevens kan leiden tot wijzigingen
Operationele ICT aansturing; geautomatiseerde vragen vanuit Beheer bedrijfsinformatie verloopt via proces operationele ICT aansturing
Behoeftemanagement; aandachtspunten uit B.B.I. kunnen input vormen voor kwaliteits-maatregelen ter verbetering van de I.V. Ook zijn gegevens input voor Audits, controles en Management info.
4.3. OPERATIONELE ICT-AANSTURING
Richt zich op het geven van opdrachten aan de ICT-dienstverlener en op de bewaking van de werking van de ICT en van de ICT-dienstverlener.
Onderwerpen:
de producten; die externe of interne leveranciers leveren
de opdrachten; die naar de externe of interne leveranciers gaan
de diensten; die met de leveranciers zijn afgesproken
Aspecten van de sturing:
capaciteitsbeheer; noodzakelijke capaciteit in kaart brengen; optimale inzet IT-middelen
beschikbaarheidsbeheer; huidige en toekomstige beschikbaarheid. Ook autorisatiebeheer
continuïteitsbeheer; maatregelen om te kunnen blijven functioneren (vb. fraude, sabotage)
Activiteiten:
Verstrekking; operationele opdrachten aan ICT leveranciers. Bijv. bestellen pc
Planning; informatie leveren/beoordelen t.a.v. beschikbaarheid, continuïteit etc.
Bewaking; bewaken en controleren of de door ICT leverancier geleverde dienstverlening is uitgevoerd conform afspraken.
Resultaten:
Opdrachten; uitvoeringsopdrachten voor ICT leverancier en inzicht in status opdrachten
Behoefteplanning; inzicht op gebied van beschikbaarheid, continuïteit en inzicht in de resultaten en uitvoering van de ICT dienstverlening
Relaties:
Contractmanagement; levert kaders/richtlijnen en afspraken die als input gelden.
- ICT-Leverancier; partij waaraan vragen worden gesteld en opdrachten worden verstrekt
- Gebruikersondersteuning; stuurt calls/incidenten door adhv waarvan ICT wordt
aangestuurd.
- Beheer bedrijfsinformatie; kan geautomatiseerde verzoeken indien voor verkrijgen info.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten