vrijdag 29 mei 2015

BiSL gebruik en invoering

GEBRUIK en INVOERING BISL
  • Dé methode bestaat niet; BISL kan beschouwd worden als een kwaliteitsinstrument. Doel is de kwaliteit van de IV te verhogen
  • Materiedeskundigheid is leidend; grootste kernwaarde binnen FB is kennis van het bedrijfsproces, verstand van de informatievoorziening en van datgene wat daaromheen speelt. Deze kennis is belangrijkste randvoorwaarde voor een effectief opererende FB
INVOERING en INRICHTING
  • Het doel van de inrichting; procesinrichting moet geen doel op zich zijn, de organisatie moet er beter van worden
  • Procesinrichting kost geld; niet alleen inrichten maar ook werken volgens processen
  • Werkbaarheid is belangrijker dan correctheid; een proces is nooit af en nooit correct. Men kan nooit alles afvangen. Men moet kunnen vertrouwen op medewerkers
  • Mensen zijn geen middelen; betrekken van mensen bij de inrichting is belangrijk
DE ORGANISATIE
  • Functioneel beheer en programma’s
  • Functioneel beheer in complexe organisaties
  • Samenwerking binnen functioneel beheer
HET EINDRESULTAAT
  • het is nooit af; continue veranderingen
  • bijstellen en terugdraaien; is soms noodzakelijk, zo niet: contraproductief
  • inrichten doet ook pijn; als processen zijn ingericht kunnen bepaalde zaken niet meer. Managers en medewerkers moeten zich dit realiseren en er naar handelen.
  • fouten maken is synoniem voor leren; een best practice is het gevolg van leren.
  • de laatste boodschap; iedereen in de organisatie is betrokken bij informatie-voorziening: managers, gebruikers, adviseurs, staf, fb en informatiemanagers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten