Professional SCRUM Master
Scrum werd geïntroduceerd in een onderzoek door Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi, dat begin 1986 in de Harvard Business Review gepubliceerd is. In dit onderzoek wordt beschreven dat projecten met kleine (multidisciplinaire) teams historisch gezien het beste resultaat leveren. Naar aanleiding van dit onderzoek ontwikkelde Jeff Sutherland in 1993 het scrumproces, terwijl Ken Schwaber een eigen benadering bij zijn bedrijf toepaste. Samen werkten ze dit verder uit en in 1995 formaliseerde Ken Schwaber Scrum als framework voor software ontwikkeling. Scrum is ontwikkeld in de USA en wordt veelal gebruikt in deels Engelstalige projecten, vandaar de Engelse terminologie.

Scrum is gebaseerd op de theorie van empirische procesbesturing , ofwel het empirisme. Empirisme gaat er vanuit dat kennis ontstaat uit ervaring en het nemen van beslissingen op basis van wat bekend is. Scrum gebruikt een iteratieve, incrementele aanpak om voorspelbaarheid te optimaliseren en risico’s te beheersen.
DOELSTELLING
De kennisdoelstelling is om de deelnemer onder meer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:
- Scrum Theorie
- Scrum Team
- Scrum Gebeurtenissen
- Scrum Artefacten
- Definition of Done
- Scrum of Scrums
Praktijkgericht ook kennis te laten maken met:
- De 8 verborgen gevaren van Agile/Scrum (Nicole de Swart en Rini van Solingen)
Spelenderwijs kennis te laten maken met Scrum praktijk door:
- Lego Scrum Game
- Airplane Game
Gericht voor te bereiden op het examen:
- Professional Scrum Master – PSM I Certification Examen bij: org
DOELGROEP
- Zij die een rol in een Scrumteam verkrijgen
- Up to date houden van kennis van meest recente ontwikkelingen op IT en projectmanagement gebied
- Voor hen die zich willen certificeren
WERKWIJZE
Scrum is meer dan een theoretisch framework dat kan worden toegepast voor softwareontwikkeling. Het vereist een andere (Agile-)wijze van denken en doen ten opzichte van de ‘reguliere projecten’ met het waterval model en een hiërarchische organisatie.
- Deze training is daarom interactief van opzet
- Naast een optimale voorbereiding op het examen is er ook veel oog voor toepassing ervan in de eigen praktijk
- Tijdens deze training wordt het behandelen van de theorie aan de hand van voorbeelden zoveel mogelijk afgewisseld met diverse praktijkgerichte opdrachten en korte oefeningen
- Een belangrijk praktijk onderdeel daarbij is de Lego Scrum Game
- Op deze wijze wordt u optimaal op het examen voorbereid en kunt u de opgedane kennis gemakkelijk omzetten naar toepassing ervan in de eigen praktijksituatie
- Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van white-borden en flap-overs
- Tevens wordt gedurende de training geoefend met proefexamens
- De training kan worden afgesloten met een officieel erkende examen
UITGANGSPUNTEN
- Voor alle trainingen gelden de volgende uitgangspunten:
- Examengarantie, d.w.z. u krijgt begeleiding tot u bent geslaagd
- De opleidingen gaan reeds door bij minimale bezetting
- De training vereist voor aanvang enige voorbereiding van u
- Aan het einde van de training wordt per deelnemer een examen advies gegeven:
- Wat moet verder nog worden voorbereid
- Op welk moment examen afleggen
STARTDATA
- Trainingen kunnen op elk moment gestart worden op basis van een individueel lesprogramma met persoonlijke begeleiding.
- De eerstvolgende klassikale training vindt plaats op 8, 15, 22, 29 maart en 5, 7 april 2016.
- De cursustijden zijn van 18:00 u. tot 21:00 u.
- Kosten 495 euro exclusief BTW
LOCATIE
De opleidingslocatie voor Twente, Enschede e.o. is in principe in Hengelo Overijssel
Op verzoek kan de opleiding ook bij u in het bedrijf (In-Company) worden georganiseerd
Heeft nu nog vragen? Neem dan contact op:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten